Inbjudan till att teckna aktier i Alelion

Teckna aktier här

Jag har aktier sedan innan, därför vill jag teckna aktier med stöd av teckningsrätter.
Tiden för teckning är 26 juni – 10 juli, 2023

Avanza

Nordnet

Annan bank
I det fall att du har dina aktier hos annan bank än Nordnet och Avanza behöver du kontakta din bank för att göra din teckning via din bank.
Olika banker har olika tillvägagångssätt. Hos de flesta banker kan du logga in på internetbanken för att teckna men om du inte hittar detta så rekommenderar vi att du ringer din rådgivare eller kundservice.

Via anmälningssedel som lämnas till Penser Bank, vänligen se dokument nederst på denna sidan.

 

Köp teckningsrätter här

Du som inte har aktier har möjlighet att delta i företrädesemissionen genom att köpa teckningsrätter som handlas på Nasdaq First North Growth Market.
OBS tänk på att om du köper aktier efter 20 juni medföljer inga teckningsrätter.
Handeln för teckningsrätter är 26 juni – 5 juli, 2023.
Efter köp av teckningsrätter så går du vidare enligt ovanstående punkt ”Teckna aktier här”. Handel kan ske via din bank, se vidstående länkar.

Avanza

Nordnet

Annan bank
I det fall att du handlar aktier hos annan bank än Nordnet och Avanza behöver du kontakta din bank för att köpa teckningsrätter.
Olika banker har olika tillvägagångssätt. Hos de flesta banker kan du logga in på internetbanken för att teckna men om du inte hittar detta så rekommenderar vi att du ringer din rådgivare eller kundservice.

 

Scrolla nedåt för mer information om företrädesemissionen och Alelion.

 

Syfte med företrädesemissionen

Stå rustade att möta den växande efterfrågan

Alelion behöver stå rustade att möta den växande efterfrågan för att kunderna ska klara omställningen av off-highway-fordon till fossilfri drift. Även kapitalet behöver då stärkas. Orderboken är stark och fortsätter att växa även framåt. Vid utgången av 2022 uppgick den till ca 230 MSEK för år 2023 och cirka 120 MSEK för åren 2024/2025.

Ett kapitaltillskott gör det möjligt att stärka det egna kapitalet samt färdigställa celltestlabbet och att utveckla nästa generations batterisystem.

 

Erbjudandet kommer, vid full teckning, tillföra Bolaget cirka 76,8 MSEK före emissionskostnader, vilka beräknas uppgå till 9 MSEK. Efter kvittningar om 8,3 MSEK avses den återstående nettolikviden disponeras för följande användningsområden, i prioritetsordning:
• Återbetalning av brygglån,                        cirka 33 %
• Rörelsekapital och inköp av battericeller, cirka 40 %
• Färdigställande av celltestlab och
effektivitetsåtgärder i produktion,                cirka 10 %
• Utveckling av nästa generations batterier, cirka 17 %

Investment case

Window of opportunity

Alelion kan vara en intressant investering
då flera samverkande faktorer skapar
efterfrågan och tillväxtmöjligheter.

 

Rätt marknad – klara fördelar för litiumjonbatterier

Litiumjonbatterier utgör en etablerad lösning inom eldrift.
De kan laddas hundratals gånger och är effektivare med en
energitäthet, spänningseffekt och med kort laddtider
samt kräver litet underhåll.

 

Rätt geografi – Europa satsar på elektrifiering

EU initierade 2017 en ambitiös plan att göra Europa
självförsörjande inom batteriproduktion för att år 2025
bli näst största producenten i världen, efter Kina,
till ett marknadsvärde om 250 miljarder EUR.
Arbetet sker inom EBA:s samverkan (European Battery Alliance)
som stöds bland annat av det europeiska innovations-
navet för hållbar energi, EIT InnoEnergy.

 

Rätt tidpunkt för grön omställning

Anpassning till ett fossilfritt samhälle
där fossilfri drift av fordon och maskiner ses
som en av de nödvändiga lösningarna.
Internationella överenskommelser som Parisavtalet
driver politiska styrmedel, samtidigt som
en frivillig anpassning sker på utbudssidan
för att möta en växande efterfrågan.

 

Rätt segment – specialfordon med flera underliggande drivkrafter

Specialfordon omfattar ett brett antal segment
som kan sammanfattas till framför allt off-highway fordon,
dvs. maskiner/fordon som inte framförs på allmän väg.
Dessa återfinns inom materialhantering, hamnar,
flygplatser, gruvor och anläggning/byggnation.

 

Erbjudande och tidtabell

Vad gäller?

Den som på avstämningsdagen den 21 juni 2023 är registrerad som aktieägare i Alelion har företrädesrätt att teckna nyemitterade aktier i Alelion. Erbjudandet omfattar högst 451 991 967 nya aktier som emitteras till kursen 0,17 SEK per aktie, innebärande att Bolaget, vid full teckning i Företrädesemissionen, tillförs 76,8 MSEK före emissionskostnader.

Aktier som inte tecknas med teckningsrätter ska tilldelas dem som har tecknat aktier utan teckningsrätter enligt följande:

◦ först till dem som även har tecknat aktier med teckningsrätter pro rata i förhållande till hur många aktier som har tecknats med teckningsrätter,

◦ därefter till dem som har tecknat aktier utan teckningsrätter pro rata i förhållande till hur många aktier som har tecknats utan teckningsrätter, och

◦ slutligen till emissionsgaranter i enlighet med respektive garants garantiåtagande.

 

Tidtabell

19 juni, 2023   Sista handelsdag inklusive rätt att erhålla teckningsrätter
20 juni, 2023   Första handelsdag exklusive rätt att erhålla teckningsrätter
22 juni, 2023   Offentliggörande av prospekt
21 juni, 2023   Avstämningsdag för deltagande i Företrädesemissionen
26 juni – 5 juli, 2023 Handel med teckningsrätter vid Nasdaq First North Growth Market
26 juni – 10 juli, 2023 Teckningsperiod
12 juli, 2023   Offentliggörande av utfall i Företrädesemissionen

Alelions styrelse har rätt att förlänga tiden för anmälan om teckning och betalning.
En eventuell förlängning av teckningsperioden offentliggörs genom pressmeddelande senast den 10 juli 2023.

 

Teckningskurs 0,17 SEK per aktie

Courtage utgår ej.

 

Teckningsförbindelser och garantiåtaganden om cirka 71,3 procent

I samband med Erbjudandet har Alelion erhållit teckningsförbindelser och garantiåtaganden motsvarande cirka 71,3 procent av Företrädesemissionen. Ingångna teckningsförbindelser och garantiåtaganden är emellertid inte säkerställda genom bankgaranti, spärrmedel, pantsättning eller liknande arrangemang.

 

 

 

Prospekt
Tillvägagångssätt

Så här gör du för att teckna aktier

 

1 Du tilldelas teckningsrätter

För varje aktie i Alelion som innehas på avstämningsdagen den 21 juni 2023 erhålls en (1) teckningsrätt.

En (1) aktie i Alelion ger En (1) teckningsrätt

 

2 Så här utnyttjar du teckningsrätter

Två (2) teckningsrätter berättigar till teckning av tre (3) nya aktier till teckningskursen 0,17 SEK per aktie.

Två (2) teckningsrätter ger Tre (3) aktier i Alelion

 

Exempel

Du äger 1 000 aktier i Alelion. Du erhåller då 1 000 teckningsrätter.
Då två teckningsrätter ger tre aktier i Alelion betyder det att du kan teckna 1 000/2 x 3=1 500 aktier i Alelion.
Kostnaden för de nya aktierna uppgår då till 1 500 x 0,17 SEK=255 SEK

Vid genomförd emission innebär det att du äger sammantaget
1 000 + 1 500=2 500 aktier.

 

3 Är du direktregistrerad aktieägare eller har du aktierna hos din förvaltare?

Förvaltarregistrerade aktieägare

Förvaltarregistrerade aktieägare erhåller ingen emissionsredovisning från Euroclear. Teckning sker enligt instruktion från din förvaltare.

Direktregistrerade aktieägare

Direktregistrerade aktieägare med sitt innehav på ett VP-konto erhåller emissionsredovisning från Euroclear.

 

I de fall samtliga teckningsrätter ska utnyttjas för teckning användes inbetalningsavi från Euroclear som teckning genom betalning.

 

I det fall annat antal teckningsrätter än det antal som är framgår av emissionsredovisningen ska teckning ske genom särskild anmälningssedel.

 

Teckningslikvid/betalning ska vara Erik Penser Bank tillhanda senast kl. 17.00 den 10 juli 2023

VD har ordet

Tredje året med stark tillväxt bekräftar elektrifieringen inom off-highway-segmentet

 

Förbättrad lönsamhet

Under första kvartalet har vi sett en stabilisering av våra batterileveranser samtidigt som vi får tydliga signaler kring en ökad efterfrågan av elektrifierade fordon från flera av våra kunder. Våra kunder ser att trenden inom elektrifiering accelererar och har nu börjat lägga order på längre sikt för att säkerställa leveranser.

 

Nyutveckling av hård- och mjukvara

Vi har samtidigt ett fokus på ett nyutvecklat batterisystem, med högre grad av standardisering och modularisering drivet av att kunderna ökar sina volymer och att vi själva driver effektivisering och kostnadsreducering för att öka våra marginaler. Vi planerar därför för volymproduktion av befintliga batterier samtidigt som vi nyutvecklar för att hantera en generationsväxling det kommande året. Parallellt sker utvecklingen även av mjukvara och det Battery Management System (BMS) som styr batterisystemet och som vi utvecklar in-house för bästa kontroll av den totala livslängden av batterisystemet.

Utvecklingsprojekt sker också i samarbete. Vi deltar bland annat i ett mycket spännande projekt tillsammans med Saab och Luleå Tekniska Universitet. Projektet syftar till att ta fram en AI-lösning för faktabaserat beslutsfattande vid drift och underhåll av flygplan samt all den infrastruktur som krävs för en flygplats. Projektet delfinansieras av Vinnova och pågår till våren 2026. Vår målbild för projektet är att intensifiera samarbetet med Saab beträffande energihantering på flygplatser, hitta en partner för att ta fram lösningar inom Energy Management och nyttja de patent som finns i Alelions patentportfölj. Patenten hanterar lösningar för ”Energy Management” och bla hur man kan skapa stabila lokala elnät, s.k. micro grids, och säkerställa rätt energi, vid rätt tid och till rätt användning. Detta omfattar både elektrifierade fordon, lagring av energi och förnybara resurser.

 

Ökat rörelsekapital för ökade produktionsvolymer och fortsatt produktutveckling

Vår företrädesemission syftar till att ge Alelion förutsättningarna för att öka rörelsekapitalet som krävs för att öka produktionsvolymerna samtidigt som vi fortsätter våra utvecklingssatsningar av nya produkter. Under de två senaste åren har organisationen förstärkts både kring utveckling och teknik samt produktorganisationen just för att driva på vår tekniska vision och möta framtida kunder. Detta ger resultat och vi ser idag att vi gör rätt investeringar gällande testmiljö för celler och moduler där vi lär oss mycket tidigt i batterilivscykeln. Investeringarna i detta kompetenscentrum har påbörjats och kommer kunna ta oss vidare till nästa nivå med hjälp av emissionslikviden.

Vår nyckelkunskap ligger i att kunna designa ett batterisystem som ger våra kunder inom off-highway segmentet bäst förutsättningar för att kunna möta de utmaningar som deras fordon ställs inför. Detta samtidigt som vi vill optimera livslängden för batterierna och optimera Total Cost of Ownership för kunderna. Totalt sett bidrar vi till minskade koldioxidutsläpp, effektivare maskiner och en bättre arbetsmiljö.

Åsa Nordström